åk 6

Område 1: 

Människa – relation/rättigheter

Sexorna börjar med att lära sig grunderna i skissteknik och olika metoder att avbilda människokroppen. Vi pratar om att det är viktigt att öva och pröva i klassrummet. Vi jobbar stort och arbetar i grupp.

Detta år målade vi till musik, gjorde häll och drällbilder på stora spännpapper och tolkade sedan i grupper en stor bild var och tog fram miljö och berättelser i grupp.
Jag visade hur man kunde använda tapetklister och silkespapper samt göra enkla foliefigurer för småskulpturer som infogades i bilderna.
Här är en av bilderna:


Innan höstlovet provade vi att fotografera eleverna på grön vaxduk - greenscreen, för att kunna hoppa in i bilderna digitalt. 



Förra året gjorde vi packtejpskulpturer. 
Vi använde oss själva som modeller. Första lagret tejp läggs med klistret uppåt och nästa två med klistret neråt. Vi lärde oss att tejpa lagom löst och bemästra tejp som ett material. Vi använde skyltdockehuvud som huvudmodell och stoppade upp byxor till form för grenen. Vi jobbade med relation, integritet, varsamhet, samarbete i grupp. Varje grupp drog en av artiklarna i FNs
barnkonvention som visualiserades i skulpturen. 

Område 2: Almanacka


Under ett par veckor ska du göra bilder på ett tema. Du väljer själv vad som ska hålla ihop dina bilder. Den röda tråden. Arbetet ska mynna ut i 12 månadsbilder. Du monterar bilderna i en egen almanacka för 2016. Här finns uppgiften.





Område 3: Berätta med bilder - SERIER och STOP MOTION

På jullovet läste jag en utmärkt liten bok om att göra serier av Ivan Brunetti. 
Vi lånar en av hans övningar för att komma ifrån streckgubbar och fånga de bilder som finns i våra huvud och händer med lätthet.
På tid fick eleverna teckna åtta olika yrken eller karaktärer. Här är några:




Lektionen därpå gick vi igenom hur man bygger upp en enkel berättelse med början mitt och slut. På whiteboarden skrev vi enkla stories, jag sa det var en gång... som...med vad....för att....därefter fick ni teckna snabba serier.






Stopmotion- animerade filmer

Idag är det lätt att producera rörliga bilder t.ex. med mobilen eller en enkel applikation. Det hör till idag, att kunna lite om hur man berättar med rörlig bild. Kanske kommer du senare använda denna teknik i andra bildarbete eller för att dokumentera eller förklara något. Här finns uppgiften.

Stopmotionstudio



I detta område kommer ni använda I-Pad för att göra ert arbete. Vi arbetar i appen: StopmotionStudio se deras logga ovan. Programmet finns i en blå gratisvariant om du vill prova det hemma. Det kostar inte heller mycket. 
Filmerna ni gjorde kommer snart läggas upp här.

Stafettserier


Vi började med serieteknik och avslutar med serieberättande i form av en stafettomgång. Eleverna har varit väldigt påhittiga och engagerade. 
Alla elever har fått göra vars sin bildruta på en lektion.

Någon detalj skulle synas på nästa ruta. 
Allt utom detaljen veks bort så det eleverna ritat innan doldes och hölls hemligt.
Nästa elev fick bara se detaljen och skulle fortsätta bildserien.
Sista klassen avslutade serierna och skrev titlar.

Fler serier

Område 4: Reklam och nyhetsbild

Du undersöker reklam och nyhetsbilder och gör egna experiment.



Område 5: En björk på ditt sätt.

Grunderna i färgteori, du arbetar vidare i olika tekniker och material från där du är. Utsmyckningsuppdrag.



Område 6: Världen runt

Att undersöka och presentera ett olika kulturella uttryck som påverkat oss i Europa utifrån upptäcktsresorna som gjordes. Konstnärer stjäl! Att stjäla på rätt sätt – omforma till sitt eget.